ELUTASÍTOTTÁK A MET KERESETÉT A SZEGEDI WESLEY ÜGYÉBEN
A Szegedi Törvényszék március 27-én kihirdetett jogerős ítélete szerint a Szegedi Kormányhivatal jogszerűen vonta vissza a Szegedi Wesley János Óvoda Általános Iskola és Középiskola működési engedélyét.
Az ítélet indoklása szerint az ügy februári meghallgatásán túl sok új információ hangzott el a diákok jogainak sérelméről, a döntés következményeiről, a bíróság csak a szeptemberi beadvány szövegét vette figyelembe, a meghallgatáson elhangzottakat figyelmen kívül hagyta.
A budapesti iskolák ügyében hozott, a jogsérelmet elismerő döntés után fájdalmas, aggasztó és megdöbbentő, hogy olyan ítélet született, amelyben a gyermekeket, pedagógusokat és szülőket ért jogsérelmekre egyáltalán nem voltak tekintettel. Mély együttérzésünket szeretnénk kifejezni az érintett diákoknak, tanároknak és családjaiknak.
A teljes közlemény az alábbiakban olvasható:
ELUTASÍTOTTÁK A MET KERESETÉT A SZEGEDI WESLEY ÜGYÉBEN
A Szegedi Törvényszék március 27-én kihirdetett jogerős ítélete szerint a Szegedi Kormányhivatal jogszerűen vonta vissza a Szegedi Wesley János Óvoda Általános Iskola és Középiskola működési engedélyét.
Az ítélet indoklása szerint az ügy februári meghallgatásán túl sok új információ hangzott el a diákok jogainak sérelméről, a döntés következményeiről, a bíróság csak a szeptemberi beadvány szövegét vette figyelembe, a meghallgatáson elhangzottakat figyelmen kívül hagyta.
A budapesti iskolák ügyében hozott, a jogsérelmet elismerő döntés után fájdalmas, aggasztó és megdöbbentő, hogy olyan ítélet született, amelyben a gyermekeket, pedagógusokat és szülőket ért jogsérelmekre egyáltalán nem voltak tekintettel. Mély együttérzésünket szeretnénk kifejezni az érintett diákoknak, tanároknak és családjaiknak.
A kormányhivatal 2024. augusztus 30-án vonta vissza a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) fenntartásában működő iskola működési engedélyét. 150, többségében sajátos nevelési igényű gyereknek és családjaiknak alig néhány órája maradt, hogy új intézményt találjon. Mire az intézmény megkapta az azonnali jogvédelmet, amely elismerte a bezárás jogtalanságát, a kormányhivatal rendeletei és a MET anyagi ellehetetlenítése miatt az újranyitás esélytelenné vált. Több heti keresés után végül 38 különböző iskola vette át a gyerekeket. A kiscsoportos, személyre szabott oktatást, fejlesztést szinte sehol sem tudják számukra biztosítani.
A Fővárosi Ítélőtábla a Szegedi Törvényszék jogvédelemre vonatkozó elsőfokú határozatát 2025. február 12-én megsemmisítette. Indoklásuk szerint „az elsőfokú bíróság a felperes által előadottak okszerűtlen értékelése miatt megalapozatlan következtetésre jutott, amikor az állította, a tanulók más oktatási intézménybe való áthelyezésének végrehajtásával minden esetben együtt járó nehézségeket az érdekmérlegelés érdemi elvégzéséhez elégségesnek tartotta és az alapján az azonnali jogvédelmet elrendelte. A felperes csak általánosságban mutatta be a határozatból közvetlenül eredő, negatív hatásokat, valamint bizonytalan és hipotetikus jövőbeli következményekre alapította a kérelmét”.
A Szegedi Kormányhivatal döntésének negatív következményeit a szülők és a diákok beszámolóiból ismerjük. A legtöbb SNI-s diák nem érzi magát biztonságban az új iskolában, romlik a teljesítményük, sokan bukásra állnak, bár a Wesleyben kiegyensúlyozottan teljesítettek. Nem engedélyezik a diagnózisuk miatt nekik járó segédeszközök használatát, nem kapnak plusz időt a feladataik elvégzésére. A harminc fős osztályokban a differenciált, személyes képességekre szabott oktatás megvalósíthatatlan. Sajnos gyakori a verbális bántalmazás, a kiközösítés, kizárják őket a közös programokból. Nagyon kevés a megértő, elfogadó pedagógus, a szülők is kirekesztve érzik magukat. Többször kétségbe vonták a pedagógiai szakszolgálat diagnózisát, megkérdőjelezik a diákok integrálhatóságát, felülvizsgálatra kényszerítik a szülőket. Ha a gyermek nem integrálható, elbocsáthatják az intézményből. Kompetencia- és iskolaérettségi teszteket íratnak velük, holott ilyen diagnózissal ez nem lenne kérhető. Húsz integrálható gyerek eleve egy szegregált gyógypedagógiai intézménybe került. Több tizenéves volt Wesley-s diák pszichológus segítségére szorul, hogy fel tudja dolgozni a történteket.
2024 novemberében a szegedi Wesley iskolaépületében fejlesztő központ nyílt rászoruló, sajátos nevelési igényű gyermekek számára. Az alapítványi fenntartásban működő Esélyteremtő Ház komplex gyógypedagógiai fejlesztést, mozgásfejlesztést, logopédiát, iskola előkészítő foglalkozást, tantárgyi felzárkóztatást és érettségire való felkészítést is biztosít a diákoknak nagyon kedvező áron, vagy rászorultsági alapon akár ingyenesen is. Az oktatási rendszer hiányosságait és a szegedi Wesley hiánypótló szakmai munkáját igazolja, hogy már több mint 80 diák jár rendszeresen fejlesztésre, akik egyre jobban helytállnak az új környezetükben.
Az iskolabezárások tanévkezdésre való időzítése és a részben már hivatalosan is jogsértő eljárások azt a gyanút keltik, hogy a Kormányhivatal tudatosan számolta fel az intézményeket, nem hagyott időt a tanévkezdés előtt a jogvédelem megszerzésére, és kikényszerítette a diákok és a tanárok jogviszonyának megszüntetését, miközben pontosan tudta, hogy törvénytelenül jár el.
A MET felszámolt oktatási intézményeiben biztonságot, személyre szabott fejlesztést, elfogadást, esélyt kaptak ezek a diákok. A gyermekjogokat súlyosan sértő, több száz gyerek és család életét megtörő kormányzati intézkedések visszafordíthatatlan károkat okoztak közel 500 család életében. Meggyőződésünk szerint a Kormányhivatalok teljesen figyelmen kívül hagyták a gyermekjogokat, egyáltalán nem foglalkoztak a döntéseik következményeivel. Olyan csoportok helyzetét tették rosszabbá és kiszolgáltatottabbá, akik már eleve jelentős hátránnyal indulnak, és akiket mindenkori társadalmi és kormányzati kötelezettség lenne támogatni, felemelni.