A SZEGEDI WESLEY-ÉRT
A SZEGEDI WESLEY-ÉRT
- szeptember 2-án, hétfőn reggel 8 órakor nyilvános tanévnyitót és demonstrációt tart a szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal előtt, a szegedi Rákóczi téren. A Kormányhivatal pénteken, egy munkanappal a tanévkezdés előtt azonnali hatállyal törölte a MET fenntartásában működő, többségében sajátos nevelési igényű gyerekeket oktató intézményt a nyilvántartásból.
Részletek: https://www.facebook.com/share/g6U3DxMmDxCfyKqU/
Fotó: Hírstart
MET ANNOUNCEMENT: THE SZEGED SCHOOL HAS ALSO BEEN REMOVED FROM THE REGISTER BY THE GOVERNMENT OFFICE
The Wesley János Kindergarten, Primary School and Secondary School in Szeged, maintained by the Hungarian Evangelical Fellowship, received the decision of the Csongrád-Csanád County Government Office to revoke the operating licence of the institution this morning. The school has been removed from the register of public education institutions maintained by private or church authorities. This gives parents less than a full day to find a new school for their children, most of whom are severely disadvantaged and have special educational needs. The decision, which affects 150 children and families, does not even give a chance to resolve the situation.
The Szeged school was due to hand over its renovated gym on Monday, with everything ready for the start of the year and the opening ceremony.
The justification, dated 29 August, refers to financial data from 24 July and public accounts. According to the superintendent, “any delay in implementing the decision would cause significant or irreparable damage to children and pupils”. Strangely enough, they do not feel that the deprivation of 150 children of a safe and professionally recognised educational environment, of the possibility of development and integration, and of the virtual impossibility of starting the school year, is a damage. And parents are in breach of the law if they do not enrol them in school, but this is an impossible task for them at the moment.
It is appalling, illegal and cruel to leave vulnerable children on the street. We see a concerted campaign of destruction against the HEF institutions, with the government, which is a vocal supporter of child protection, having so far broken the lives of 450 children and families in the Budapest and Szeged institutions, without considering any other options.
The HEF is also seeking immediate legal protection for the Szeged institution, and is asking for the heartbreaking, scandalous and unlawful decision to be suspended, in cooperation with expert legal defence organisations.
The Szeged facility will be open to children from Monday and will provide educational supervision until the situation is resolved.
We are protesting against the inhumane treatment in all possible forums and are fighting for the rights of the children, colleagues and parents with all possible means.
A SZEGEDI ISKOLÁT IS TÖRÖLTE A NYILVÁNTARTÁSBÓL A KORMÁNYHIVATAL – MET KÖZLEMÉNY
A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) fenntartásában működő szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium ma reggel kapta meg a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal határozatát az intézmény működési engedélyének visszavonásáról. Az iskolát törölték a magán vagy egyházi fenntartású közoktatási intézmények nyilvántartásából. Ez nem egész egy napot ad a szülőknek új iskolát találni többségében halmozottan hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű gyermekeik számára. A 150 gyereket és családot érintő döntés esélyt sem ad a helyzet megoldására.
A szegedi iskola hétfőn adta volna át pályázati pénzből felújított tornatermét, mindent előkészítettek az évkezdésre és a tanévnyitó ünnepségre.
Az augusztus 29-re keltezett indoklásban július 24-i pénzügyi adatokra, köztartozásokra hivatkoznak. A főispán szerint: „a gyerekek, tanulók számára a határozat végrehajtásának késedelme jelentős vagy helyrehozhatatlan kárral járna”. Furcsamód azt nem érzik károkozásnak, hogy 150 gyerektől veszik el a biztonságos, szakmailag elismert pedagógiai közeget, a fejlődés, integrálás lehetőségét, és gyakorlatilag lehetetlenné teszi számukra a tanév elkezdését. A szülők pedig szabálysértést követnek el, ha nem iratják be őket, de ez ebben a pillanatban megoldhatatlan feladat a számukra.
Megdöbbentő, törvénytelen és kegyetlen ez az eljárás, a kiszolgáltatott gyerekek sorára hagyása. Úgy látjuk, a MET intézményei ellen összehangolt megsemmisítő akció indult, a gyermekvédelem ügyét hangzatosan pártoló kormány a budapesti és a szegedi intézményekben eddig 450 gyermek és család életét törte ketté, más megoldási lehetőségeket nem is mérlegelve.
A MET a szegedi intézmény ügyében is azonnali jogvédelmet kérelmez, a szívszorító, botrányos és jogszerűtlen határozat felfüggesztését kérvényezi szakértő jogvédő szervezetekkel együttműködve.
A szegedi intézmény hétfőtől nyitva áll a gyerekek számára, és pedagógiai felügyeletet biztosít nekik a helyzet rendeződéséig.
Minden lehetséges fórumon tiltakozunk az embertelen eljárás ellen és minden lehetséges eszközzel küzdünk a gyerekek, a kollégák és a szülők jogaiért.
„A gyermekem fél év alatt többet fejlődött itt, mint azelőtt két év alatt összesen” – szülők Iványi Gáborék bezárásra ítélt iskoláiról
A szeretlekmagyarorszag.hu összeállítása:
„A sajátos nevelési igényű gyerekekre specializálódott iskolák sok család számára az utolsó menedéket jelentették. Enikő azt mondja, a kormányhivatal most olyan iskolát is ajánlott neki, ahonnan korábban már kitették a lányát.
Hidegzuhanyként érte a szülőket, hogy a Fővárosi Kormányhivatal kedd este törölte az Iványi Gáborék által fenntartott MÁV telepi és a Wesley Kincsei Általános Iskola és Gimnáziumot nyilvántartásból. Emiatt néhány nappal a tanévkezdés előtt 300 sajátos nevelési igényű (SNI-s) vagy hátrányos helyzetű gyermek szüleinek kell új iskolát találniuk, amit a kormányhivatal mindössze egy listával segít. Ezen Iványi Gáborék szerint olyan iskolák vannak, amelyekben csak egy-két szabad hely van, vagy amelyek 2-3 órás útra vannak a gyerekek lakhelyétől. Iványi Gábor sajtótájékoztatóján úgy jellemezte tegnap a kialakult helyzetet, hogy ez »egészen visszataszító politikai játszma és gonosz politizálás.«
Ráadásul ezek után bizonytalan az is, mi lesz a szegedi és az orosházi Wesley-iskolával. Azokba további 300 gyerek jár. A Fővárosi Kormányhivatal az iskolákat fenntartó Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) köztartozásaira és közüzemi tartozásaira hivatkozik, ami ugyanúgy fennáll azoknak az iskoláknak az esetében is, bár arról egyelőre nem érkezett hír, hogy az ottani kormányhivatalok is vizsgálatot indítottak volna.
Ifj. Iványi Gábor, a MET Dél-Alföldi régiójának vezetője a Telexnek azt mondta, a vidéki iskolák esetében »ismereteik szerint« semmi sem akadályozza az iskolakezdést, de a budapesti döntés is derült égből villámcsapásként érte a tanárokat és a szülőket.
A fővárosban tegnap az iskola előtt tüntettek elkeseredett szülők, amiről mi is beszámoltunk. (»A kisebbik gyerekem pánikrohamot kapott a hírtől, a nagyobbik sírógörcsöt« – Riport Iványiék bezáratott iskolájából: https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/szempont/wesley-iskola-bezaras-ivanyi-gabor-oltalom-karitativ-egyesulet-riport/) Beszéltünk olyan szülőkkel is, akik nem tudtak kimenni az iskola előtti tüntetésre. Például azért, mert dolgozniuk kellett, vagy azért, mert épp iskolát kerestek utcára került gyermeküknek.
A szülők azt mondták, szinte kilátástalan helyzetbe kerültek, mivel nagyon kevés állami férőhely áll rendelkezésre az SNI-s gyermekek számára. Vannak iskolák, amelyek eleve kizárják, hogy SNI-s gyermekeket fogadjanak, míg mások csak egy-két gyermeket vesznek fel osztályonként, és az sem mindegy, hogy milyen típusú SNI-ről van szó. Van, ahol az autistákat nem látják szívesen, máshol az ADHD-s gyermekek előtt zárulnak be a kapuk. Még olyan egyszerűbb esetek is, mint a diszkalkulia, sokszor elutasításhoz vezetnek.
Az Iványi Gábor egyháza által fenntartott intézmények sok család számára az utolsó menedéket jelentették. A megszólaltatott szülők történeteiben közös vonás, hogy gyermekeik több iskola kipróbálása után kerültek a MET intézményeibe, ahol végre megnyugodtak, és a korábbi nehézségek után fejlődésnek indultak.
Bartos Enikő, az egyik érintett gyermek édesanyja elmondta, hogy az ő 18 éves lánya azóta csak sír, néha megpróbál vidámabb lenni, de újra és újra összeomlik. Tegnap este, amikor megállt egy autó a házuk előtt, két férfi először a lányt kereste.
Enikő megrémült, hogy mi történik. Ezután a törvényes képviselője után érdeklődtek, mire Enikő azt mondta, hogy ő az, majd egy borítékot nyomtak a kezébe. Elmondták neki, hogy »a mai estén Sára Botond főispán úr bezáratta a gyerekem iskoláját, és megszűnt a jogviszonya«.
Enikő így tudta meg, hogy diszkalkuliás lánya iskolája már nem létezik. Ráadásul, mivel a lánya elmúlt 16 éves, a levél szerint az államnak már nem áll fenn elhelyezési kötelezettsége, tehát ha nem találnak számára megfelelő iskolát, úgy jártak.
Azonban szerinte a kormányhivatal tévedett, mert tekintettel arra, hogy a leány SNI-s, az ő esetében a tankötelezettség, tehát az elhelyezési kötelezettségi is 23 éves korig tart. Ez persze nem nagy vigasz akkor, amikor a főispán aláírásával kiküldött levélben olyan iskolákat soroltak fel, ahol próbálkozhatnak, de ezek az iskolák nem fogadnak SNI-s gyerekeket.
Ráadásul a listában Enikő megtalálta azt az intézményt is, amely korábban kitette a lányát. Még elképesztőbb, hogy ózdi és putnoki iskolákat is ajánlottak nekik, miközben Enikőék Pándon élnek.
A lány már eddig is minden nap hajnali 4-kor kelt, hogy a megfelelő iskolába járhasson, így ennél messzebb képtelenség lenne eljutnia, még akkor is, ha az intézmény egyáltalán megfelelne az igényeinek. Pedig a kislány nem magatartászavaros, csupán a számolási készségei gyengébbek. Most mindenekelőtt be kell menniük az iskolába, hogy megkapják a gyermek bizonyítványát, amely szükséges az iskolakereséshez.
Arra is gondoltak, hogy a kislány és egy barátnője közösen keresnének új iskolát, hogy legalább ők ne váljanak el egymástól. Azonban rendkívül kicsi az esélye annak, hogy találnak olyat, ahol két SNI-s státuszú gyereket is fogadnának. Felmerült az is, hogy ha sikerül elintézniük a magántanulói státuszt, akkor Enikő szívesen tanítaná őket magyarra és történelemre online, mivel ő maga is pedagógus.
Egy másik édesanya, Hajnalka, akinek a kisfia negyedikes lesz, elmondta, hogy az elmúlt három év alatt már a harmadik intézményként találtak rá a Wesleyre. A gyerek fél év alatt többet fejlődött, mint korábban két év alatt összesen. Az édesanya szerint ebben az iskolában meglévő légkörnek is szerepe volt. Az igazgató minden gyereket név szerint ismert, és támogató, befogadó légkörben nevelkedtek a gyerekek. Hajnalka elmondta, amikor megtapasztalták, hogy milyen iskolába került a gyermekük, megfogadták, hogy bárhová követik az iskolát, mert végre biztonságban érezték magukat. Nyáron az új iskolaépületbe jártak be festeni, takarítani, hogy így is segítsék a tanévkezdést.
Ők Budapesten, a XVII. kerületben laknak, és Sára Botond hivatala nekik Ibrányban, Szigetszentmiklóson, illetve Kecskeméten ajánlott iskolákat. Hajnalka szerint ez a lista »nevetséges«, de hozzátette, hogy muszáj lesz találni valamilyen iskolát a gyereknek, mert ha nem találnak, őket fogják megbüntetni, amiért a gyerek nem jár iskolába.
A kétségbeesett szülők szerint ugyan vannak olyan állami iskolák, amelyek elvileg nagyobb létszámban fogadnak SNI-s gyerekeket, azonban ezek közül szerintük sok olyan »gyűjtőiskola«, ahová a diákokat csak azért veszik fel, hogy 16 éves korukig valahol legyenek, mert kötelező. De ezekben az iskolákban sokszor nincs esély arra, hogy a gyerekek szakmát tanuljanak. »Én ilyen iskolába nem fogom betenni a gyerekemet« – mondja Enikő.
Ő egyébként már túl is van az első kísérleten, ismerőse révén talált egy iskolát, ahol talán fogadják gyermekét. Pénteken derül ki, hogy sikerül vagy nem. »Ha nem, akkor nem tudom, akkor meg vagyunk lőve. Ez egyébként fizetős iskola, amire még azt mondom, hogy kinyögjük.« Nem sok választásuk van, a fiának ugyanis csak egy éve van érettségiig. Számukra csak a jelenléti oktatás lehet megoldás, a magántanulói státus nem.
»Az én fiamnak az kell, hogy elfogadja azt a tanárt, aki őt oktatja. Ha azt elfogadja, akkor a gyerek az pikk-pakk megtanul bármit. Ha nem, akkor a Jóisten se kezd vele semmit.«
Abban is reménykedik, hogy sikerül jogvédelmet kérni az iskolára, vagyis talán folytatódhat az oktatás, mert ahogy mondja, jelenleg ennek az iskolának nincs jó alternatívája. »Ebben az iskolában szerették, elfogadták őket, tudták az ilyen gyermekeket kezelni« – mondja az édesanya.”
(Forrás: https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/szempont/a-gyermekem-fel-ev-alatt-tobbet-fejlodott-itt-mint-azelott-ket-ev-alatt-osszesen-szulok-ivanyi-gaborek-bezarasra-itelt-iskolairol/; letöltés ideje: 2024. augusztus 29.)
„A kisebbik gyerekem pánikrohamot kapott a hírtől, a nagyobbik sírógörcsöt” – Riport
„Nagyjából 200 gyerek lába alól rúgták ki a talajt a tanév kezdete előtt néhány nappal. Az iskolát a történtek ellenére mindenképp kinyitják hétfőn, és azonnali jogvédelmet is kezdeményeztek a döntés visszavonására.”
A szeretlekmagyarorszag.hu összeállítása:
(Letöltés ideje: 2024. augusztus 29.)